Меню

 Термін «burnout» - «вигорання»,  запропонував  Г.Фрейденбергер  в 1974 році для опису деморалізації, розчарування і крайньої втоми, які  спостерігаються у фахівців, які  працюють в системі професій  «людина -людина».

Численні дослідження показують, що педагогічна професія - одна з тих, яка  великою  мірою схильна  до  «емоційного вигорання».  Це пов'язано з тим, що професійна  праця педагога  пов’язана з  високою  емоційністю.  Синдром емоційного вигорання (СЕВ)  є свого роду відповіддю на хронічне емоційне напруження,  яке виникає  від тісної  взаємодії з людьми.

Визначають  три основні стадії синдрому професійного вигорання педагога

- На першій початковій стадії у педагога спостерігаються окремі збої на рівні виконання функцій, довільної поведінки: забування  окремих  моментів. Через  побоювання помилитися, це супроводжується підвищеним контролем  і  багаторазової  перевіркою  виконання  робочих  дій на тлі відчуття нервово - психічної напруженості.

- На другій стадії спостерігається  зниження інтересу до роботи,  потреби  в спілкуванні (в тому числі, і вдома, з друзями):  «не хочеться нікого бачити», «в четвер відчуття, що вже п'ятниця»,  «тиждень триває нескінченно», наростання апатії до кінця тижня, поява стійких соматичних симптомів (немає сил, енергії;  головні болі по вечорах;  «глибокий  сон без сновидінь» , збільшення числа простудних захворювань);  підвищена дратівливість.

- Третя стадія - власне особистісне вигоряння. Характерна повна втрата інтересу до роботи і життя  взагалі,  емоційна  байдужість, небажання  бачити людей і спілкуватися з ними, відчуття постійної відсутності сил. Особливо небезпечно вигоряння на початку свого розвитку в професії, так як «вигораючий»  педагог,  як правило,  не усвідомлює його симптоми  і зміни в цей період легше помітити з боку.

Вигоряння легше попередити,  ніж лікувати,  тому важливо звертати увагу на ознаки цього явища:

1.Знижений емоційний фон, емоційна млявість,  відстороненість  у спілкуванні з оточуючими;

2. Негативне,  часом цинічне ставлення  як до суб'єктів професійної діяльності (вихованців), так і до колег;

3. Наростаюча  байдужість до своїх посадових обов'язків, зниження трудової активності та мотивації;

4. Відчуття власної професійної неспроможності  і незадоволеності роботою;

5.Неадекватна  самооцінка  результатів  професійної діяльності і зниження персональної відповідальності за них;

6. Невмотивована  або  неадекватна  агресивність, невдоволення собою і оточуючими;

7. Погіршення соматичного стану,  головні болі, порушення сну і т.д.

8. Може спостерігатися зниження якості життя в цілому.   

Послабити педагогічний стрес можна, якщо: 

 • не припиняти самоосвіти,  удосконалювати професійні навички;

• планувати періоди  відпочинку, хоча б короткочасні;

 • бути в курсі нових ідей. Використання одних і тих же матеріалів з ​​року в рік неминуче веде до нудьги і спустошення;

• в кожній стресовій ситуації намагатися знаходити щось позитивне;

• уявляти собі позитивні результати того,  що відбувається, не зациклюючись на негативних.

Велика мудрість міститься у вислові:  "Господи, дай мені  сили змінити те, що я можу змінити, терпіння - прийняти те, що я не можу змінити, і розум - відрізняти одне від іншого".

Інші сайти

img img img img img img img img img img

Оцініть сайт

дуже добре
добре
піде й так
погано
гірше не буває