.
.
Вплив інформаційного простору на особистість дитини
Відомо, що провідні особистісні риси формуються протягом перших п’яти років. Микола Амосов в своїх педагогічних роздумах «Здоров’я і щастя дитини» наводить спосіб визначення рівня свідомості, моральної вихованості малюка за визнанням ним типу авторитету:
- Якщо сприймає силу як єдиний можливий авторитет, то рівень, на жаль, найнищий – примітивний, тваринний
- Найвища стадія – визнання авторитету інтелекту, духовності, це здатність цінувати найвищі цінності – доброту, людяність, щирість.
Замислимось, які особистісні цінності переважають сьогодні? Які чинники впливають? Який інформаційний простір навколо нас та - особливо - наших дітей:
Попри заборону до 22 год., ефірний час заповнений бойовиками зі сценами кровопролиття, бійок, насилля, улюблені кіногерої (Шварценеггер, Сталлоне, Ван Дам) – костоломи, жорстокість стає стереотипом нашого часу, а скромність - пороком
Цікавою розвагою - навіть дитячою! - стали фільми жахів, де за «героїв» огидні монстри...
Сіємось над грубими кінокомедіями, де треба веселитися, коли людина падає, страждає, потрапляючи у прикрі ситуації...
А ще секс – фактично порнографія 24 години на добу за склом...
Цікава інформаційна тематика дитячих мультфільмів – безглуздо бігати один за одним, бити по голові молотком і праскою, а герої просто вражають потворними квадратними обличчями, пустим, бездумним виразом очей, позбівлені будь-якої особистості...
Існують же високохудожні дитячі фільми, добрі, веселі мультфільми, то хто і чому ж нашім дітям пропонує найгірше?
Нині фактично немає дитячої мелодійної пісні, сучасної тематики, яку б діти могли співати без музичного супроводу, народні їм не відомі, бо не звучать в ефірі (не формат), за опитуваннями - діти з 3-х річного віку повторюють репертуар «попсових, шансонних зірок» - той, що запам’ятали з відео кліпів про повій, зеків, злодіїв, наркоманів.
Аналізуючи історію: греки досконало вивчили вплив музики на формування дитячої особистості, людського характеру і плекали естета, тонку, чутливу натуру, а спартанці ж, аби культивувати в серцях хлопчиків жорстокість, обмежували музичне виховання монотонними військовими маршами, у муз. Інструментів кифар мінімальна кількість струн, для примітивності, грубості.
У 80-тих роках ХХ ст. фізіологи визнали, що інформаційний вплив поп- і рок-ритмів на здоров’я шкідливий, порушується обмін речовий, підвищується тиск, збивається серцевий ритм, виснажується нервова система, і жодних висновків – «кислотні» й «металеві» ритми заполонили ефір, народна та класична музика штучно витіснені
Чи правомірне виправдання? – Народ осучаснився! Відомо ж, у цивілізованих країнах телебачення транслює 100-годинні цикли концертів і лекцій про класичну музику, а нас примусово заганяють на «дно» світової культури.
Хто поставить під сумнів освітнє значення книги? Та попри здоровий глузд, держава не забезпечує своїх дітей - маленьких громадян - гарними, цікавими дитячими книжками. Книжкові розкладки заповнені страшилками, дитячими детективами, непотрібом-коміксами. Це низького ґатунку модні одноденки, так з дитинства формується читацька невибагливість.
А "дитячі" іграшки – озброєні роботи, монстри, розлючені динозаври, усміхнені скелети, дивлячись на м’які іграшки, сумніваєшься, це пес чи ведмедик, це заздалегідь запрограмовує сюжет і характер ігор, особливо беззахисні діти - в суцільному негативному негативному полі, яка ціні нерозбірливого оточення – за рік у Києві до кримінальної відповідальності притягнуто 1300 неповнолітніх.
Є, звичайно, і добрі, корисні дитячі розвивальні ігри, фільмі, книги, але вони губляться в навалі потворної, неякісної продукції.
Від народження діти не володіють здатністю критично мислити, це формується тривалий період, з досвідом, з формуванням особистості. Все, що оточує сприймається як норма!
60% дітей не боїться ні власної, ні чужої смерті, вважають «розбори» звичною нормою життя , як і бійку, виявляють епізодичні напади жорстокості
Вихід – максимум критичності при доборі книг, фільмів, іграшок, створення позитивного інформаційного мікропростору дитини - класична дитяча література, естетичні, розвивальні ігри, бесіди до і після перегляду фільмів, порівняльний аналіз якісних і низькопробних передач, розглядання репродукцій картин, відвідування музеїв, виставок, без примусу – більше шкоди, ніж користі
Згадати про етнотрадиції українців (натур. матеріали, сюжети ігор, казки із уст в уста, багатопоколінні сім’ї, допомога по господарству, шанування свят, віри).
.